طرح‌های نیمه کاره در کمیسیون عمران

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای این کمیسیون، گفت: ما نمی‌توانستیم آن پیش‌بینی‌ها و طرح‌ها را تحقق بخشیم و هر سال شاهد افزایش طرح‌های نیمه تمام بودیم.محسن نریمان در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای کمیسیون عمران تصریح کرد: دایره فعالیت کمیسیون عمران، بسیار وسیع و گسترده است، طرح‌هایی که عمدتا در رابطه با مدیریت شهری هستند، طرح‌های مختلف عمران عمومی کشور، مسائل مختلف در حوزه‌های راه و ترابری، مسکن و شهرسازی، عمران روستایی، بنیاد مسکن، آب شرب  بخشی از فعالیت‌های مرتبط با این کمیسیون است.نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین از آن جا که حوزه وسیع آبادانی کشور به آن مربوط و مرتبط است، حوزه راه و شهرسازی، ترابری و جهاد کشاورزی نیز در حوزه فعالیت‌های آن قرار می‌گیرند. در حوزه حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای هم این کمیسیون فعالیت دارد و در طول چهار سال گذشته، موافقتنامه‌های بسیاری با دیگر کشورها به امضا رسیده است. کمیسیون عمران همچنین در قانون برنامه پنجم تلاش کرد افق‌های ساخت زیر بناهای کشور را در حوزه آزادراه‌ها و توسعه شبکه ریلی ترسیم کند.وی افزود: اما متأسفانه علی‌رغم این‌که دولت به درآمدهای پیش‌بینی شده، رسیده بود، تخصیص اعتبارات به اندازه‌ای نبود که مجلس تصویب می‌کرد در واقع شاید به‌طور متوسط تنها ۷۰ درصد اعتبارات پیش‌بینی شده تخصیص می‌یافت که این امر چالش بزرگی را برای کمیسیون و فعالیت‌های عمرانی ایجاد می‌کرد که ما نمی‌توانستیم آن پیش‌بینی‌ها را تحقق بخشیم و هر سال شاهد افزایش طرح‌های نیمه تمام بودیم. این نماینده مردم در مجلس هشتم با اشاره به بحث ورود شرکت‌های هواپیمایی خارجی و فعالیت آنها در ایران، بیان کرد: دولت برای این‌که تحریم‌های موجود را به‌اصطلاح دور بزند و کم‌اثرتر کند، اقداماتی انجام داده است، اما شرکت‌های هواپیمایی داخلی اعتراضاتی دارند که قرار است در کمیسیون به آن رسیدگی شود ، وزارت راه و شهرسازب نیز به‌عنوان اقدام‌کننده دلایلی دارد و ایرلاین‌های داخلی هم اعتراضاتی که ما باید بررسی کنیم و پس از بررسی، نتایج اعلام خواهد شد.نایب رئیس فراکسیون شهری و مدیریت روستایی در ادامه به مشکلات مترو شهری اشاره کرد و بیان داشت: مجلس این مسئله را به‌عنوان یکی از تخلفات دولت گزارش داده است که در صحن علنی هم قرائت شد؛ ما معتقدیم یکی از راه‌های نجات کلانشهرهای کشور از آلودگی زیست‌محیطی و ترافیک، گسترش و توسعه مترو است. مترو حمل‌ونقل سالمی است که قشر متوسط و ضعیف جامعه را پوشش می‌دهد. مصوبات مجلس در زمینه مترو، هم مورد تایید شورای نگهبان است و هم مجمع تشخیص مصلحت.نریمان گفت: مترو می‌تواند در توسعه شبکه حمل‌ونقل سالم مسافر کمک شایانی باشد و اگر دولت به دقت به دستاوردهای آن نگاه بیندازد، در می‌یابد که توسعه مترو به‌صورت صددرصدی به مصلحت کشور است. البته مجلس برای شهرداری‌ها مجوز استفاده از اوراق بهادار را صادر کرده است، اما دولت باید تضمین این اوراق را براساس بانک مرکزی برعهده بگیرد.